Miben különbözik az autó- és a motorvezetés?

2019-09-19 | salamon

Ha autóból ülsz át motorra, vagy csak tervezed a motoros jogsit a B kategória mellé, fontos tudnod, hogy a két vezetési stílus ég és föld! Nem csak a kezelőszervek mások: teljesen máshogy kell motorosként gondolkodni, mint amikor autóval indulsz el a forgalomban. Összegyűjtöttünk Neked néhányat a legfontosabb dolgokból.

Amikor azt mondjuk, vezetési különbségek, nem csak arra gondolunk, hogy motoron a bal lábaddal a kuplung helyett a váltót kezeled, vagy hogy fékezni a kezeddel is kell. Olyan különbségekre szeretnénk felhívni a figyelmedet, amit fejben kell tisztáznod magadban, és előre látni az esetleges következményeket.

Kis tömeg + nagy nyomaték

Tisztáznod kell magadban, hogy a motor, amin ülsz, milyen súly-erő párossal rendelkezik, és az mire képes. Annak a nyomatéknak, aminek korábban egy majd’ egytonnás járművet kellett mozgatnia, előfordulhat, hogy most csak egy fele-, vagy negyedakkorát kell. El tudod ezt képzelni? Na és uralni? Nem az a nehéz benne, hogy egyenes úton megtartsd nagy sebességben – arra bárki képes. Az lesz a nehéz, ha megszalad egy kis poron, olajon, és össze kell majd szedned, felkészületlenül. Fontos tehát, hogy tisztában legyél a motorod erejével, és a saját korlátaiddal, majd sok-sok gyakorlás során csökkentsd a kettő közti különbséget. Hangolódj össze a motoroddal, ne csak testben, de fejben is! Erre jók lehetnek a vezetéstechnikai tréningek, érdemes évente 1-2 alkalommal benevezni egy kis továbbképzésre.

Könnyed fürgeség

A motorok többsége játszi könnyedséggel vált hirtelen irányt, akár egy másodperc alatt is. A motor maga képes rá, ettől függetlenül neked képesnek kell lenned elindítani őt azon az úton, merned kell megdönteni a szükséges mélységig, majd tudnod kell onnan visszahoznod is. Ez a manőver nem csak az autók kerülgetésekor fontos, ha sietsz, de akár az életed is megmentheti egy problémás forgalmi helyzetben. Ehhez viszont képezned kell magad és gyakorolnod kell. Erre jó lehetőség lehet akár egy bevásárlóközpont parkolója, természetesen zárás után, amikor már nincsenek ott járókelők.

Állíts rá az agyad, a szemed és a kezed

Autót vezetni teljesen más, mint motort. Az autóban ott van az a biztonságérzet, amit a kasztni ad. Bármi történjék is, az autó előbb sérül, mint te, így a kisebb koccanások, ütközések számodra jelentéktelenek, maximum anyagilag terhelnek meg. Ezzel ellentétben, ha motorra ülsz, nem véd semmi, csak az, amit magadra húzol: a sisak, a csizma, a protektorok és a bőr. Ezek hiányában egy kisebb ütközés vagy borulás is végződhet szörnyen fájó sebekkel, csonttöréssel, de akár tragédiával is.

Motoron ülve jóval körültekintőbbnek kell lenned, mint autót vezetve, hiszen alapvetően kisebb vagy a közlekedés többi résztvevőjénél, azonban jelentősen gyorsabban haladsz, lendületesebben előzöl. Aki nem szokott hozzá, nem tudja majd kiszámítani, mikor érsz elé, hová férsz be – lehet, hogy észre sem fog venni. Nem csak magadra, de mindenki másra is figyelned kell, észre kell venned, ha valaki nem lát téged és meg kell tudnod saccolni, mi fog történni a következő 5-10 másodpercben.

A motorozás, színtiszta adrenalin, öröm és szabadság, de igen kemény agymunka, szem-kéz koordináció és lélekjelenlét is kell hozzá. Sok gyakorlással, állandó továbbképzéssel (pl.: vezetéstechnikai tréningek) hamar megtanulhatod a különbségeket, és elsajátíthatod a motorozáshoz igazán szükséges készségeket.

HondaKawasakiKTMSuzukiYamaha