Mire figyelj használt motor vásárlásakor?

2020-01-19 | salamon

Mire figyelj használt motor vásárlásakor

A használt motor is lehet jó motor, ha tudod, mit keresel. Mire figyelj oda, ha használtan szeretnél motort vásárolni? Mik lehetnek az árulkodó jelek, és mikor mondhatod jó szívvel, hogy megtaláltad a tökéletest? Összegyűjtöttük a legfontosabb dolgokat, sőt, még néhány pluszt is, amivel kihozhatod a maximumot a használtmotor vásárlásból.

A használt gépjárművek adás-vételére már számos portál ad lehetőséget. Ebben a széles választékban könnyű elveszni, de még könnyebb hibázni is. Ahhoz, hogy veled ez ne fordulhasson elő, adunk neked egy kis segítséget – eláruljuk, mire figyelj használt motor vásárlásakor.

A legfontosabb: informálódj!

Ahhoz, hogy tudd, mit keresel, információkra lesz szükséged. Amennyiben már megvan a kiszemelt motor típusa és körülbelüli évjárata, dobd sutba a róla olvasott hivatalos teszteket, azok nem lesznek veled 100%-ban őszinték. Lépj be az adott motortípussal foglalkozó márkacsoportba, vagy különböző motoros fórumokon tedd fel a kérdéseidet olyan embereknek, akik voltak már tulajdonosai ilyen gépállatnak.

Fontos az évjárat is, mert lehetnek igen nagy eltérések két gyártás között is. Kérdezd ki a tulajdonosokat a típushibákról, az esetleges negatív élményeikről a motorral kapcsolatban, és jegyezd fel őket. Érdeklődj az alkatrészek beszerezhetőségéről, tudd meg, ki hogyan oldja meg a szervizelést a kisebb-nagyobb problémák esetén. A legjobb, ha találsz egy márkaszervizt, ahol még foglalkoznak az adott évjárattal is – ők könnyedén megszerzik neked a szükséges alkatrészeket is.

Akadnak azonban olyan kiváló motorszerelők is az országban, akik egy-egy adott típusra specializálódtak. Hozzájuk is érdemes fordulnod, hiszen nagy eséllyel bekötött szemmel is fel tudnák építeni az adott motort kosárból, köszönhetően a tapasztalataiknak. Mindezek mellett egy ilyen szakemberrel érdemes elmenned motornézőbe is: már a motor hangjából tudni fogja, ha valami nincs rendben vele. Tehát még mielőtt bárhová is útnak indulsz: szerezz információkat, építs kapcsolatokat.

2. Hitelesség

Tegyük fel, hogy megnéztél pár hirdetést, és kiválasztottál közülük négyet, amit ígéretesnek tartasz. A legköltséghatékonyabb megoldás, ha behuppansz az autódba, felveszed a motorszerelőt, vagy egy, a motorokhoz értő ismerősödet, és egy nap alatt megnézitek mind a négyet. Érdemes ehhez a környékedről összeválogatni a hirdetéseket, ha azonban nincs erre kapacitásod, próbáld meg egy régióból legalább, így könnyebb lesz útvonalat tervezned. Jegyezd meg, melyik motornak mi állt a hirdetésében: pozitívumok, negatívumok, esetleges hibák vagy teendők a motorral, melyre az eladó felhívta a figyelmedet korábban.

Amikor a helyszínre érsz, kezdd a felmérést a tulajdonossal: sokat elárul ugyanis a motor állapotáról, ha a jelenlegi tulajdonosa megbízható és szavahihető. Ha a hirdetésben az szerepelt, hogy sosem esett vagy borult el a motor, az első dolgod legyen, hogy körbenézed. A fék- és kuplungkar végét, a tükrök széleit, oldalsó idomokat, bukógombákat (ha vannak), lábtartók éleit érdemes ilyenkor megnézned, ezek ugyanis azonnal elárulják, ha borult a motor.

Nézd meg, honnan veszi elő a motort – ebből is levonhatod a kellő következtetéseket. Amennyiben a motor már az udvarra tolva várja az érkezésedet, kezdj gyanakodni. Még indítás előtt tedd a kezed a blokk közelébe – ha már meleg, előfordulhat, hogy gondjai akadnak a hidegindítással, amit az eladó nem szeretett volna a tudomásodra hozni.

Szentháromság: gumi, fékek és lánc

Első körben ezt a hármat ellenőrizd, legfőképp, hogy megegyezik-e az állapot a hirdetésben leírtakkal.

  1. Nézd meg, hogyan kopott a gumi, mennyire régi, milyen állapotban van. Egy használhatatlan gumiszettel kapásból pénzt buksz, így, ha nem találod megfelelőnek az állapotot, alkudd le az árból (ehhez nagyon jól fog jönni a szerelő segítsége)!
  2. Figyelj rá, hogy a felniív ne legyen megtörve, megnyomódva. Nézd meg alaposan a féktárcsák és a fékbetétek kopását. Utóbbi ne legyen vasig koptatva, az kapásból egy nagyobb összegű kiadás lesz neked a motor vételárán felül. Azt is hamar kiszúrhatod, ha az előző fékbetétek túl sokáig voltak hagyva a satun: a féktárcsán ugyanis biztosan nyomot hagyott. Az, hogy a betéteket kicserélte, dicséretes ugyan, de a féktárcsa-cserét a te nyakadba varrná – ez már kevésbé szimpatikus.
  3. A harmadik sarkalatos pontja az ellenőrzés első körének a lánc. Ez az alkatrész ugyanis folyamatos karbantartást igényel, és hamar elárulja, ha nem jól bántak vele. Amennyiben a lánc nagyon száraz, arra utal, hogy a tulajdonosa néha fújja ugyan, de sosem, vagy ritkán takarítja. Nézd meg, meddig nyúlik a lánc: vízszintesen maximum egy centit szabad neki, függőlegesen pedig 30-40mm körüli a tűréshatár. Ha bármelyik irányban többet nyúlik a megengedettnél, az cseréért kiált, amit lánckerékkel együtt érdemes lekapni a motorról. Apropó lánckerék: a lánc ellenőrzése során vess egy pillantást a fogak állapotára is!

Kipufogó, blokk, lengéscsillapítás

Amennyiben az alapjáraton pöfékelő motorblokkból furcsa, oda nem illő zajokat hallasz, kezdj gyanakodni. Bár érdemes tudnod, hogy a különböző márkák motorhangjai nagyon is eltérnek egymástól, így amit az egyiknél furcsának vélünk, a másiknál még teljesen normális. Ezért is jó, ha van veled egy szerelő, aki ismeri az adott típust, így tudja, mi bántja a fülét, ahogyan azt is, mekkora összeg lesz annak javítása.

Amennyiben a kipufogó kékes füstöt ereget, az arra utalhat, hogy a motor valamilyen oknál fogva eszi az olajat. Ha a füst inkább fekete, az annak a jele, hogy túl sok benzint kap a blokk.

Még a próbakör előtt ülj fel a motorra, és kérd meg a barátodat, hogy nyomja le a motor hátulját, míg te ellenőrzöd a kormánycsapágyakat. Ha lötyög, kotyog, az rossz hír számodra. Nézd meg jól a hátsó lengőkart: ha oldalirányban mozog, szintén nem jelent jót. Mielőtt elindulnál, nézd meg, hogy megfelelő-e az első teleszkópok rugózása, lengéscsillapítása.

Próbakör

Először is, szögezzük le, hogy a próbakör előtt nem vagy köteles odaadni a teljes vételárat, ez a te személyes szimpátiádra van bízva. A vételár egy része, vagy egy személyes okmányod is elegendő biztosíték kell, hogy legyen.

A próbakör során vizsgáld meg magadat a motoron: hogy érzed magad, kényelmes-e, elérsz-e mindent megfelelően. Minimum addig menj a motorral, míg üzemmeleg nem lesz, próbálgasd a fékeket, a kormányzást, kanyarodj vele szűk és nagy íven, próbáld ki néhány hirtelen manőverben is (de csak ésszel!), hogy lásd, hogyan működtök együtt.

Amennyiben te és a szerelő, akit vittél magaddal, mindennel meg vagytok elégedve (vagy tudtatok alkudni az árból azért, amivel nem), írhatjátok is az adásvételi papírokat. Azt azonban ne feledd, mi jár neked a motorhoz (forgalmi, törzskönyv, vezetett szervizkönyv, ha van stb.). Ha a motornak nincsenek okmányai, azok kiváltása téged fog terhelni, természetesen az átírás költségein felül.