Miért életbevágó, hogy rendszeresen szervizeld a motorod?

2019-08-12 | salamon

Miért életbevágó, hogy rendszeresen szervizeld a motorod?

A motorosokat nem veszi körül kasztni így még fontosabb, hogy a motorjuk mindig makulátlan legyen. Mit is jelent ez pontosan, és melyik miért fontos? Ha még kezdő motortulajdonos vagy, feltétlenül olvass tovább – de haladóként sem árt az ismétlés 🙂

A rendszeres szerviz, tehát a kopó alkatrészekre való odafigyelés olyan rutin, amellyel minden motorosnak rendelkeznie kell. Ha még csak most lettél motoros, motortulajdonos, segítünk, mire figyelj, és eláruljuk, miért fontos a rendszeres karbantartás!

 Biztonság

Az egyik legfőbb kopó alkatrész, amire figyelned kell, a fék és annak minden tartozéka, alkatrésze, folyadéka. Ha ezek közül bármelyik is hiányos, régi, nem fog megfelelően működni, ezzel pedig növeli a féktávot – ami neked, a motoron ülve nem előnyös. Az elhanyagolt fék szinte biztos, hogy balesethez vezet, hiszen a nem megfelelően működő fékkel a kanyarok, a lassítás, az elkerülő manőverek sem fognak úgy sikerülni, ahogyan várod, a vészfékezésről nem is beszélve. Ügyelj rá, hogy a fékbetétek- és tárcsák vastagsága ne érje el a minimumot, alá pedig végképp ne menjen. Cseréld, ha cserélni kell, és nem mindig az olcsóbb a jobb – hosszú távon az életeddel fizethetsz érte!

Hajtás és tapadás

A láncot érdemes 5-800 km után, valamint esős motorozásokat követően láncspray segítségével olajozni, védeni. Emellett a lánc feszességét is érdemes figyelni. Ha ugyanis túl laza, vagy éppen feszesebb a kelleténél, komoly károkat okozhat a motorodban, de a közlekedést is megnehezíti vagy teljesen ellehetetleníti. Amennyiben a láncod cserére érett, jusson eszedbe: láncszettet minden esetben együtt cserélünk, az első- és hátsó lánckerék, valamint a lánc mindig együtt jár, hiszen kopó alkatrészek, amelyek egymással kopnak össze. Ha csak a láncot cserélnéd újra a régi lánckerekeken, jóval hamarabb kukába dobhatnád az új láncodat, hiszen a régi lánckerekek szinte falják.

A gumid legoptimálisabb nyomását a motorod szervizkönyvéből lesheted el, és érdemes mindig követned a benne található tanácsokat. A gumik profilmélysége nem lehet kevesebb, mint 1,6 mm – ennél alacsonyabb érték súlyosan balesetveszélyes, hiszen a nem megfelelő állapotú gumi nem tapad úgy, ahogyan kellene. Elég egy jobban döntött kanyarív, egy kicsit hidegebb aszfalt, és máris kész a baj. A biztonságod legnagyobb részben a gumik és a fékek állapotától függ, ne akarj hát ezeken spórolni!

Ha pedig mázlista vagy, és nincs baj, akkor sem közlekedhetsz nyugodtan: bármikor megbüntethetnek egy közúti rutinellenőrzés során, ha a gumid profilmélysége 1,6 mm alatt van.

Szűrők és olajok

A motor működéséhez elengedhetetlen a légszűrő. Ha megtelt, a motorba jóval kevesebb levegő jut, és az is tele lesz szennyeződéssel – ez pedig hamar tönkreteszi a blokkot. Érdemes hát minden olajcserekor beiktatni egy levegőszűrő-cserét is, hogy teljesen nyugodt szívvel vághass neki a következő hosszabb túrának, haverokkal csapatásnak, vagy kikapcsolódó, magányos kalandozásnak.

Fény- és hangjelzések

Ezek azok, amiket nem csak hébe-hóba, de minden indulás előtt ellenőrizned kell. Megfelelően világítanak a lámpáid? Nem vakítóan erős, de messziről is észrevehető? Fényes, esetleg matt a lámpabúra? Pislákol a fénye, vagy nehezen kel életre? Ne habozz, azonnal cseréld ki az égőjét, hiszen, ha jól világít a motorod lámpája, nem csak te látsz mérföldekkel jobban, de téged is hamarabb észrevesz, aki autóban ül.

A hangjelzések közé nem csak a duda, de a kipufogórendszered is beletartozik, hiszen sok esetben csak ezekkel van lehetőséged a nemtetszésed kinyilvánítására. Ellenőrizd, hogy a különböző kapcsolók akadálymentesen, könnyedén átfordulnak-e, hiszen a saját dolgod nehezíted, ha erőltetned kell – arról nem is beszélve, hogy a sok erőltetés a gomb alatti kábelekben is kárt tehet, a motor elektronikáját kicserélni/javítani pedig sokkal költségesebb.

Ezek csupán a legfontosabb részek és okok arra, miért fontos a motorod számára a rendszeres karbantartás: mert másképp nem tud kellően vigyázni rád, amikor kettesben rójátok az utakat.