Létezik-e téli gumi motorra?

2019-12-12 | salamon

Most, hogy leesett az első hó – jóval hamarabb a vártnál – aktuális a kérdés: vajon kell-e téli gumi motorra? Ha kell, milyen és hogyan válaszd ki?  Ha te is motorral mész télen dolgozni, vagy csak kikapcsolódni, van számodra néhány jó tanácsunk.

Ugyan ritka, de nem egyedi eset, hogy valaki télen is motorozik. Van, aki hivatásból, akad, aki praktikusságból és van, aki szenvedélyből teszi. Egy azonban mindegyikükben közös: jár nekik a biztonságos közlekedés. De létezik-e téli gumi motorra, és ha igen, mit érdemes róla tudnod?

Miben más a motoros téli gumi?

A motorok nagy többsége télen a garázsban vagy a lakásban pihen, éppen emiatt csupán néhány gumigyártó gondolt azokra, akik esetleg télen is utcára merészkednek. A motorokra való téligumi, hasonlóan az autókéhoz, speciális anyagkeverékének köszönhetően 7 fokos hőmérséklet alatt is rugalmas és jól tapadó marad, míg a nyári gumik ilyenkor már szenvednek, csúsznak az úton.

A téli motorozás hátránya

Téli motorgumit többek közt a Metzeler, a Continental, a Michelin, a Mitas, valamint a Heidenau is gyárt, azonban ők is leginkább a robogósokra fókuszálnak. A legtöbb téli motorgumi 10-14 col között mozog itthon. Azoknak, akiknek ennél nagyobbra van szükségük, úgynevezett 4 évszakos (M+S jelölésű) gumit kínálnak, azonban ezt is csak 15-16 colos felnikre.

Ha a te motorod kereke ennél nagyobb, akkor jó eséllyel csak esőgumit tudsz szerezi hozzá – ez ugyan nem tökéletes, de jobb, mint a semmi ezért érdemes megpróbálkozni vele.

Miért is kell a téli gumi motorra?

Hazánkban csupán „ajánlott” a téli gumi, ahelyett, hogy kötelező lenne, hiszen 7 fok felett a téli és a nyári gumik ugyanúgy viselkednek. Tulajdonképpen a nyári gumi száraz időben akár fagypont alatt is képes jól teljesíteni közúton. A probléma azzal van, ha ez az út nedves: ebben az esetben a motorgumi viselkedése azonnal megváltozik, többek közt jóval hosszabb lesz a fékút. Elég egy kis lecsapódott reggeli pára, és máris könnyen az út szélén találhatod magad motorostul. Ennek elkerülése végett hozták meg azt az íratlan szabályt, hogy 7 fok alatt motoron is tanácsos téli gumira váltani.

Mit tehet az, aki nagymotorral vágna neki a téli szezonnak?

Szerencsére egyre több gyártó gondol azokra, akik ú szenvedélyből, vagy praktikussági okokból járnának télen is nagymotorral. Így született meg például az Anlas Winter Grip Plus (valamint jó néhány másik török gyártású Anlas gumi), ami pont olyan barázdás, akár egy autó téligumija, és legalább olyan jól funkcionál a havas, hódarás aszfalton. Ezek a téli gumik érezhetően stabilabbak a téli utakon, valamint hidegen is ugyanolyan hamar és jól tapadnak fékezéskor, mint felmelegedve.

Nem kötelező, „csak“ erősen ajánlott

Bár kis hazánkban nem köteleznek senkit a téli gumi használatára, annak, aki hosszabb távon és rendszeresen közlekedik télen is motorral, időjárási viszontagságokat figyelmen kívül hagyva, mindenképpen erősen ajánlott beruházni egy garnitúra új, minőségi téli gumira. Az ára húzós lehet, de érdemes összehasonlítani, mennyibe kerül egy esetleges baleset utáni renoválás, felépülés neked és a motornak, amennyiben a nyári gumi + nedves aszfalt + imádkozás kombináció nem válik be, és mennyit fizetsz egy szett téli gumiért.

Véleményünk szerint lehet bárki bármennyire rutinos és jó sofőr, balesetek mindenkivel történhetnek – bölcsebb, ha csökkented ennek lehetőségeit.