Hogyan kíméld a gumiabroncsot és honnan tudod, hogy ideje lecserélni?
megosztás a facebook-on
A karbantartás ugyanúgy része a motorozásnak, mint a hosszú túrák és a kellemes kanyargások – az ilyen napok után azonban felmerül az emberben, vajon mikor van itt az ideje abroncsot cserélni? És hogyan lehetne meghosszabbítani a gumi élettartamát?
A motor egyik leggyorsabban kopó „alkatrésze” a gumi – minden egyes megtett kilométerrel kevesebb lesz, ha pedig olyan az út, akár roncsolódhat is. A mai cikkünkben nem csak azt áruljuk el, mikor és miért érdemes cserélned az abroncsot, de azt is, hogyan tudod óvni, amíg tart.
A megelőzésről
Bár a nedvesség, pára és a hideg nem árt a gumi állapotának, arra érdemes figyelned, hogy közvetlen napfénynek ne tedd ki hosszú távon. Ha teheted, tartsd árnyékos garázsban és teleltesd fedett helyen a gumikat, hogy elkerüld a motorgumi elöregedésének felgyorsulását. Az abroncsokat, ha nincsenek motorra szerelve, élére állítva érdemes tárolnod, ugyanis lapjára fektetve és egymásra tornyozva hamar deformitást okozhatnak egymásnak.
A gumikat, ha lehet, becsomagolva pakold el, ezzel ugyanis megóvhatod őket a véletlen balesetektől. Az abroncsoknak kifejezetten káros, ha a garázsban tartott vegyszerek, olajok vagy zsírok közül rájuk folyik valami – még rosszabb, ha ez észrevétlenül történik és nem távolítod el a lehető leghamarabb.
Ápoló- , tisztító- és fényezőszerek – mit szabad és mit tilos?
Bár nagyon népszerűek ezek a különböző kemikáliák, a gumi anyagát, minőségét nem ápolják, inkább csak esztétikussá varázsolják a felületet. A szilikonspray, illetve a futófelületre való színes, csillámporos tollak pedig egyenesen károsak – nem csak a gumira nézve. A szilikon köztudottan sikamlós, ezáltal a gumi veszít a tapadásából az úton, ami balesetveszélyes helyzetekhez vezethet. Nagyon fontos, mondhatni alapszabály, hogy a gumi futófelületét lehetőleg semmilyen vegyszerrel nem kezeljük – ha mégis kerül rá valami, a lehető leghamarabb töröld szárazra!
Mikor érdemes cserélni az abroncsot?
Bár a jogszabály megszabja a használható minimális kopófelületet, ezt nem érdemes megvárni egyetlen abroncs esetében sem: 2-2,4 mm között már jobban jársz, ha lecseréled! Érdemes emellett a gumik korát is nézni. Bár autógumik esetében a 10 éves kor a kritikus, a motorgumiknál sok gumis ennél jóval hamarabb, 7-8 évesen már cserét javasol. Vannak olyan kirívó esetek is, amikor a gumi profilmélysége megfelelő lenne, az anyaga viszont valamilyen oknál fogva (nem megfelelő tárolás, ápolás vagy használat) elöregedett. Ilyen esetekben a kritikus kor elérése előtt érdemes jobb állapotúra cserélni az abroncsokat.
Ha az abroncs sérült, és nem javítható, azonnal cseréld le, az ilyen-olyan javítgatásokkal teli gumi nem csak rád nézve balesetveszélyes, de mindenki másra is, aki veled közlekedik az utakon.
Egy biztos azonban: a futott kilométerek száma a legkevésbé mérvadó a motorgumi szempontjából, hiszen a gumi kopása felhasználás módjától is függ.