Hogyan gondoskodj motorod téli álmáról?

2019-10-22 | salamon

Lassan, de biztosan közeleg az az idő, amikor már praktikátlan és kényelmetlen is motorra ülni – elővesszük hát az autót és/vagy a tömegközlekedést. De vajon mi legyen a motorral, hogyan rakjuk el télire? Ha ez lesz az első téli időszakod a motoroddal, figyelj jól!

A motorozás velejárója a téli elrakás is – sajnos. Hiába enyhe a telünk, annyira még mindig nem jó az idő, hogy motorozni lehessen biztonsággal, jó közérzettel, ahogy tavasszal, nyáron vagy ősszel tesszük. Így tehát marad a garázs, és minden apró fortélya a téli motorelrakásnak. Mutatjuk, mire érdemes odafigyelned!

1. A tank

Ha műanyag a tankod, igazából mindegy, hogy telitankolva, vagy üresen rakod el a motort – ez a személyes preferenciádtól függ. Amennyiben azonban fém tankod van, érdemes teljesen teli tankolni és jól lezárni az üzemanyagtartályt, ezzel ugyanis belül megóvod a korróziótól.

A városi legendákkal ellentétben nem kell járatni a motort pár hetente, ugyanis azzal, hogy csak beindítod pár percre, nem teszel jót neki. Ha meg tudod várni, míg üzemmeleg lesz a blokk, és elő tudsz idézni egy olyan állapotot a motorban, mintha gurultál volna néhány háztömböt, indítsd be. De csak azért, hogy halld a hangját, inkább ne tedd! (Ezt részletesebben leírtuk a 3-as pontban is.)

2. A gumik

A téli elrakás előtt mindenképp ellenőrizd a guminyomást. Az nem baj, sőt, előnyös is, ha az előírtnál egy fikarcnyival több levegő van bennük. Lapos gumival azonban semmilyen motort nem érdemes elrakni pihenni, ugyanis – főleg, ha a kerekeken áll a motor– maradandóan deformálódhat a gumi, és a szezont kezdheted is egy kerékcserével. Nem túl hízelgő, igaz?

A motort pihentetheted középsztenderen, emelőbakon, vagy lábon, ez teljesen a saját belátásodra és kényelmedre van bízva – akad, aki elöl-hátul emelőre teszi a motort, míg használaton kívül van.

3. Akkumulátor

Indítsunk, vagy ne indítsunk? Ha meg tudod oldani, hogy az akkumulátort kivedd a téli időszakra, és csepptöltőre tedd, tégy úgy.  A legjobb, ha ilyenkor az akkumulátor azért szem előtt van, szóval ne hagyd a garázsban a motor mellett, hanem lehetőség szerint vidd be a lakásba. Ha ilyenre nincs lehetőséged, akkor havonta egyszer indítsd be a motort és járasd legalább 10-15 percig. 1500-2000-es fordulaton várd meg, míg üzemmeleg lesz a motor: ha már hallod a vízhűtő ventilátorát, az jó jel, le is veheted a gyújtást egy percen belül. Ha léghűtéses a motorod, pár percenként tedd a közelébe a kezed – ha már olyan forró, hogy nem mernél hozzáérni, leveheted a gyújtást.

4. Ha karburátoros a motorod…

…akkor még vár rád egy mókás karburátor-leeresztés! Ennek legegyszerűbb módja, ha elzárt benzincsap mellett kijáratod a motorból a maradék üzemanyagot. Ha precízebb szeretnél lenni, vagy nincs benzincsap, akkor az úszóház aljánál lévő leeresztőcsavar segítségével engedheted le a karburátort. Ezzel megelőzheted, hogy a lerakódott üzemanyag-szennyeződéseknek hála tavasszal egyszercsak megálljon alattad a motor, rángasson vagy megszűnjön az alapjárat egyik percről a másikra.

Ha ezekre odafigyelsz, és elvégzed, de még pepecselnél egy kicsit a garázsban a motorod körül, külsőleg is leápolhatod a szervizkönyv, valamint a saját igényeid alapján. Szépítkezésre fel, utána helyezd lassan kényelembe a motorokat!